tirsdag 26. januar 2010

Ja! Pledd!

Jeg lovte at jeg skulle komme tilbake til dette med pledd, og her ser dere pleddene mine. Disse to fant jeg altså på Brukthuset her i Bergen. Betalte vel 50 kroner til sammen? Noe slikt. Helt fine,100% ull, ingen hull eller flekker eller vondt lukt. Spesielt glad i det blå - siden jeg drages mot alt som er blått...

Dette blå pleddet er et Rørospledd som har fulgt meg i 14 år nå. Det var nemlig utflyttingsgave fra mamma, da jeg flyttet hjemmefra som 19åring. Hybler er jo gjerne litt kalde og gufsne, så det kom virkelig godt med. Det røde pleddet kjøpte jeg selv, på den danske øya Læsø, der de lager pledd og ulldyner. Bestefar hadde 90års-dag, og det er jammen ikke lett å finne noe til en 90 år gammel mann som i alle år bare har ønsket seg seigmenn... (de siste årene ønsket han seg seigdamer...) Men han ble så glad for det! Og da han flyttet på sykehjem hadde han det med seg, og brukte det daglig. Etter at han døde, fikk jeg det tilbake, og nå bruker døtrene mine disse pleddene på senga si i den kalde årstida.

Det siste pleddet sydde jeg for ca 10 år siden, da jeg hadde lappesyken noen år. Det er sydd av hovedsakelig gamle skjorter fra diverse familiemedlemmer. Et skikkelig familieteppe med andre ord. Inni er det ull, så det varmer faktisk ganske godt og er svært mye brukt - her i vår snart 10 år gamle lenestol som har overlevd sofadøden, amming, lekke bleier og kaviarskiver, ved hjelp av en innleid vannstøvsuger i ny og ne. Kan anbefales! Stolen ser ny ut hver gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar