tirsdag 26. januar 2010

Luddeklær

Jeg tenkte jeg skulle presentere dere for noen av bloggene jeg følger. Noen følger jeg fordi de er lærerike, andre bare fordi de gir inspirasjon eller bare et deilig avbrekk. Førstemann ut er Luddeklær. Rett og slett fordi jeg er en av Luddedamene som begynte det hele, og som fortsatt tror sterkt på Luddekonseptet, selv om jeg som syerske har trukket meg tilbake. Nå syr jeg kun til familie og venner.
Luddeklær er sydd av gamle stoffer, knapper og glidelåser. Mønstrene vi bruker er arvede familiemønstre, de fleste fra 70-tallet da vi selv var små. Vi er nok mest kjent for å ha vært med på å reintrodusere forklekjolen.
Det fine med Luddeklærne er at de er sydd slik at de kan brukes i lang tid. En forklekjole koster 500,-, men kan til gjengjeld brukes i 2-3 år uten problem. Det samme gjelder de andre modellene. Alle plaggene er unikaplagg, det vil si at vi aldri syr to som er like.
I dag syes det ikke så mye Luddeklær. Vi har rett og slett ikke tid, men
Å produsere nye klær er noe av det mest miljøskadelige vi gjør. Fruktbart land hvor man kunne dyrket grønnsaker blir brukt til å produsere bomull, syntetiske stoffer og farger er fulle av kjemikaler og oljeprodukter. Energibruken og utslippene er store, fra vasking, farging og spinning, og ikke minst selve produksjonen og transportbiten. Noe av det beste du kan gjøre for miljøet er derfor å sy klær selv. Enda bedre selvfølgelig, om du gjør som oss, og velger gjenbruk av gamle stoffer eller klær. Lykke til!

1 kommentar: