søndag 31. januar 2010

Smått er godt!


Compact Living - kommer nok til å bli et tilbakevendene tema her hos meg. I går hadde vi besøk av en venn av min mann. De har for ikke lenge siden laget et påbygg på rekkehusleiligheten sin. Hvor mye ble det på? spurte jeg. "1,2 millioner", sa han. Hakeslepp! "Vi trodde det kom til å koste sånn 400 000 da vi begynte, men man kan gange ALT i en byggeprosess med 2. (Eller 3...)Pris, arbeid, tid - ALT." Siden vi også har snakket om å bygge på, ble jeg veldig glad for dette svaret. Det beviste nemlig mitt poeng, at å forandre litt på romdelingen på våre 100m2 vil lønne seg i forhold til å bygge på. Og tenk på hvor mye bedre det er for miljøet! Byggebransjen og produksjonen av byggematerialer er en av verstingene når det gjelder utslipp. Det er ekstremt energikrevende, det florerer med giftig midler, ressurssløsende materialbruk osv. For ikke å snakke om når herligheten er bygget! Da skal man kjøpe masse ting som skal fylle opp det nye arealet, man skal varme det opp, og om ikke lenge skal gjennomsnittsnordmannen pusse det opp på nytt. Så dette går debatten på her i heimen. Jeg mener bestemt at fire mennesker må kunne klare å bo godt på 100 m2. Og jeg prøver å bevise det gjennom masse snedne tegninger og oppbevaringsløsninger. Mannen er dog ikke overbevist. Her kommer et knippe lekre bilder av noen som virkelig lever kompakt. På Sköna Hem sine nettsider kan dere se nærmere flere kompakte leiligheter. Denne rommer 22 m2 luxus. Og det kan man kanskje unne seg hvis man klarer å utnytte plassen så godt som her?
Nå skal det sies at her bor kun en dame. Men altså: på 22 m2. Ganger man det med 4 er man fremdeles bare opp i 88m2 (og da har man 4 bad...) Jeg er overbevist om at dette er veien å gå i fremtiden. Og herved oppfordrer jeg også alle dere som bor på 250 m2 - bygg en leilighet i huset og lei den ut. Slik unngår vi at de fyller opp byene våre med stygge nybygg, dere får ekstrainntekter og kan kan kanskje jobbe litt mindre, feriere, kjøpe økologisk mat, spise på resturant en gang i uka, skaffe vaskehjelp eller gi pengene til et godt formål. Dere gjør uansett miljøet en tjeneste!!!

1 kommentar:

  1. Jeg er VELDIG for kompakt living og håper vi vil ha plass til å bo i vår 130 kvm (40 av disse leies nå ut) leilighet også når vi en gang får barn.

    Jeg og min mann bodde 3 år på 30 kvm og det gikk kjempefint! (blogg innlegg om det her http://hei-astrid.blogspot.com/2010/01/our-third-home-in-bergen.html)

    SvarSlett