torsdag 28. januar 2010

Miljøtips for selvpinere

Det har gått opp for meg at jeg ikke er som alle andre. Jeg liker ikke å dusje om morgenen. Nå kan jeg se for meg at det er en og annen som setter pepsi maxen i halsen, og bare synes jeg er überekkel. Så nå skal jeg prøve å slå et slag for kveldsdusjen.

1. Det er så deilig å legge seg i nytt sengetøy! Det synes nok alle. Hvor rent er det etter at man har lagt seg tre kvelder på rad? Med tre dagers svette og halvdøde hudceller? Hvis man legger seg ren og pen, så slipper man også å vaske sengetøyet like ofte - og det er bra for fisk som ikke liker OMO-ultra like godt som oss.

2. Når man står i dusjen om morgenen så er det unektelig ganske deilig. Og vi har lurt oss selv til å tro at vi bare kan våkne med vannet sildrene over kroppen. Dette er selvfølgelig helt feil. Mens vi står der i nær autistisk tilstand, renner vannet, og til slutt våkner vi - fordi det har gått litt tid. Ikke fordi det har rent vann over hodet vårt! Jeg tør påstå at man våkner fortere av å gnikke en klut i ansiktet. Med mindre man dusjer i iskaldt vann da. Og det er det vel bare Lars Monsen-wannabes som gjør.

Kan det friste?

Andre miljøtips i dusjen:

a) Etterhvert som man bruker litt shampo - etterfyll med vann.

b) Slå av vannet når man såper seg inn, shamponerer og balsamerer. (Pussig setning det der ble igrunnen. Litt mer morbid enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet.)

c) Man kan stille varmtvannstanken noen grader lavere, så sparer man masse strøm.

d) Bruk et mindre håndklede. Man trenger ikke et håndklede på størrelse med en liten ørken for å bli tørr! (For å bevise dette, vil jeg utfordre alle til å tørke håret med en vaskeklut. Det går faktisk helt greit!) Mindre klesvask.

e) Heng opp håndkledet etter bruk! Og bruk det igjen. Mindre klesvask.

f) Lufttørking skal visst være veldig flott, men egner seg kanskje best for pensjonister som ikke har så mye annet å bedrive.

3 kommentarer:

  1. Jeg er for kveldsdusjen, noe annet hadde vært motbydelig hos oss der min mann som kjent er flislegger... Han hadde i så fall blitt henvist til sovesofaen i kjelleren ;)


    Ps- Fyll også vann på pumpehåndsåpeflasker og balsam! ;)
    Og på zaloen! (vi blander ut zalo på spruteflaske)
    Man trenger heller ikke kjøpe ny sånn kjøkkenspray hele tiden - kjøp universalsåpe (GJERNE på helsekost så sparer dere dere for mange miljøgifter m.m.) og hell en del på tom sprayflaske - tynn ut med vann så varer den lenger! Hurra! Da blir det ikke så dyrt å ha miljøvennlig og menneskevennlig såpe! (Og nå skjønte jeg hvordan jeg skal lure vaskedama til å bruke mindre såpe !!!)

    SvarSlett
  2. For et spennende utgangspunkt for en blogg! Er det ok om vi legger deg til i listen vår over gode "mammablogger"? :-)

    SvarSlett