onsdag 3. februar 2010

Malva går to timer for langt


Jeg har mange nevneverdige opplevelser som fersk kollektivbruker, men denne topper foreløpig kaken...
En av grunnene til at jeg ikke har vært så flink til å ta bussen, er at vi bor et stykke unna busstoppet. Det tar en halv time å gå ned, noe lengre opp. Men jeg har god tid i dag, og skal derfor ta bussen til skolen. Så da jeg har gått en halv time, ser jeg at bussen står på holdeplassen og springer for livet. Han lukker døren rett foran fjeset på meg, jeg banker på, men han bare skotter ned på meg og kjører videre. For en kødd, tenker jeg, men tar ikke sorgene på forskudd, for neste stopp ligger bare 150 meter lenger ned i bakken. Jeg spurter etter bussen. Han stopper, slipper på en annen passasjer, og tror dere ikke han gjør det igjen! Stenger døra rett foran ansiktet mitt! Jeg blir stående på holdeplassen lettere molefunken. Skjedde dette på ordentlig? Ja, det gjorde visst det. Neste buss går om en halv time. Først venter jeg litt, men det er kaldt, så jeg begynner å tusle nedover mot byen.

Jeg passerer to stoppesteder, og på stoppested nummer tre sjekker jeg klokka, sånn at jeg vet på hvilket stoppested jeg bør stoppe. Så bra at jeg stilte klokka etter TVen i går! Jeg liker å vite at jeg er presis. (Selv om jeg kommer for sent, vet jeg i hvertfall hvor mange minutter sen jeg er!) 8 minutter til den går, da rekker jeg ett stopp til. Jeg tusler videre. Etter å ha tuslet i 4 minutter ser jeg stoppet i det fjerne. Og der fyker bussen forbi meg.

Hva??!!! Kjører den 4 minutter før rutetidene? Er det mulig??!!! Jeg vet at det ikke er vits å springe. Nå er jeg så sinna at jeg koker. I hodet forfatter jeg det ene sinte brevet etter det andre, til Bergens busselskap som har fått det nye betimelige navnet " Tide ". My ass! Jeg trasker videre i godt tempo, drevet av adrenalin. (Egentlig ikke så dumt, man forbrenner fler kalorier når man er sinna.) Okey! Så universet kødder med meg! Det skal vi bli to om!
Jeg går på! Den ene gule bussen etter den andre suser forbi meg. MEN DET DRITER JEG I! Hvis de ikke vil ha meg med på den bussen så skal de i hvertfall ikke tjene 25 kroner på meg!!! (Senere får jeg vite at Tide kjører på fast pris. Det er dem revnende likegyldig hvor mange som kjører på hver enkelt rute. Rutene er bestilt og betalt av kommunen.)
Etter to timer er jeg fremme på skolen. Og alle var enig om at det hadde vært en fin tur.

Beklager litt sterkt språk i dette innlegget, men det måtte til...

1 kommentar:

  1. Hahaha..vittig innlegg. men akk så utolig kjipt da! Jammen tillater de seg å være frekke av og til disse sjåførene. Min søster tok bussen forleden dag. Da var det en som kom akkurat litt for sent..men tidsnok til at han kunne banke på ruten. Bussåføren så ham, min søster så ham. Men bussjåføren ignorerte dette lett og kjørte videre selvom min søster ropte; stopp det er en som skal på! Uhyre frekt! Og dette var akkurat da avisene skrev som verst at vi alle burde ta bussen.

    Forresten!! Er så vidt jeg ser hvor man kan legge inn kommentar hos deg. Skriften er mini mini mini..

    SvarSlett