lørdag 13. februar 2010

Fretex - we LOVE

Så lenge jeg har kjent mine foreldre har de flyttet hele 11 ganger. På uforklarlig vis er gyngehesten, dukkehuset, gøy på landet-spillet og mye, mye annet forsvunnet fra flyttelassene. Verst synes jeg likevel det er med en diger kasse billedbøker som ble borte. Jeg var utrolig glad i bøker som liten (fortsatt)og får helt vondt inni meg over at så mange fantastiske bøker er borte. Derfor er det en lykke at Fretex finnes! Der tar jeg meg stadige runder i hyllene for å lete etter gamle bøker. Og nå og da dukker en av mine barndoms yndlingsbøker opp. Jeg kan ikke beskrive med ord så lykkelig jeg blir av dette! Her skal jeg vise frem, og anbefale noen av dem.

Denne boken består av 2 bøker fra samme forfatter, men i vår familie er det den første, "En underlig pakketur" som er mest lest.

Dette er kanskje den boken jeg har lett lengst etter! En nydelig historie om en hest som ingen vil ha, og en gutt som prøver å redde den fra å bli slaktet. Utrolig detaljrike og fine illustrasjoner.
Dette er en favoritt hos oss, litt fordi jentene selv er tvillinger, men mest fordi den er gjennomillustrert av foto. Tror alle, både barn og voksne blir fasinert av det. Vi har også funnet Tvillingene på sirkus, men leter fortsatt etter Tvillingene i havnen. Den har veldig store bokstaver, så nå brukes den som lesetreningsbok.
Denne kjenner nok mange igjen! De utroligste tegningene, og en skjønn og filosofisk historie! Dukker opp på Fretex nå og da. Fretex kan brukes til så mangt - og om ikke lenge har jeg nok funnet igjen alle de tapte skattene fra barndommen! Noen som husker Gøy på landet-spillet forresten? Man begynte med et småbruk, kjøpte såkorn og settepoteter, og var man heldig og flink kunne man til slutt kjøpe et gods. Veldig gøy!

2 kommentarer:

  1. Her var mange kjente bøker! Nostalgi...

    SvarSlett
  2. Åh, dette kjenner jeg godt igjen! Boka om tvillingene er en av de bøkene jeg husker aller best som barn. Jeg sparte på den slik at Agens og Veslemøy også fikk lese den, men nå er den blitt borte, gitt.

    Serafin og Plym har vi heldigvis fått tak i - tror bøkene ble trykket opp på nytt på 90-tallet. Og musen Fredrik, husker du han?

    SvarSlett