lørdag 13. februar 2010

Slik kan du kjøre bil med litt bedre samvittighet


I denne pdfen kan du lese mer om hvordan du superenkelt kan spare 10-20% av dine bensinpenger, og CO2-utslipp! Litt lettere på gassen, og god luft i dekkene er noen av rådene.
Men vil du virkelig spare på utslippene kan du enten kjøpe deg en Toyota Prius, eller en EL-bil. Vi har selv prøvekjørt Priusen, og den var veldig god å kjøre, og dessuten lekker i designen! Den har et batteri som lader seg mens du kjører. Når det er ladet kjører du på det, og i det det er tomt, slår bensinmotoren inn. Slik kan man spare opp til 50% på bensinforbruket!
EL-bilen er det visstnok ventelister på, men et godt alternativ for dem som ikke trenger bil i sitt daglige, men gjerne skulle hatt en for å handle og ta helgeturer, så er bildeleringen en fin ting. Noen har dessuten innvendinger mot at EL-bilen ikke er sikker nok, mens i bildeleringen er det topp moderne og sikre biler. Man sparer MASSE penger ved å bli med i bildeleringen, og man slipper vedlikehold og uforutsette verkstedregninger. Og skulle det knipe en dag, så har man spart såpass mye penger at man kan kjøre drosje med god samvittighet. Det sies at en bildeleringbil erstatter 5 biler. Slik kan vi spare miljøet, bedre vår egen helse og gjøre gater tryggere og åpnere. Her finner dere link til Bergen bildelering, men det finnes bildeleringer i nesten alle norske byer. Hvis ikke er det bare å starte en! Så får vi bare håpe at bildeleringen bytter ut bilene sine med det nyeste, nyeste av "miljøvennlige" biler. For ikke å snakke om alle drosjene!
Men hva med denne bærekraftige familien? Hva kjører vi? Vi kjører desverre en ganske energikrevende sak. Det henger sammen med mins mann alt for store interesse for svære biler. Det fine med denne mannen er jo at han har like stor hang for fine sykler! Så når det er bart på veiene sykler han - sprekingen! Men, vi har i allefall klart oss med en bil i alle år, selv da vi bodde på landet.Så altså: Steg 1 - det er å kvitte seg med bil nummer 2! Så får jeg bare håpe at min mann får lyst til å bytte ut monsteret med en Prius. Han likte jo den da vi prøvekjørte!

5 kommentarer:

  1. Så bra tankar du har om att leva mer miljövänligt! Jag försöker också tänka så, litegrann iallafall...

    Tack för besök hos mig, välkommen åter!!

    (Kul med din norske poll om mina sockor =)

    SvarSlett
  2. Takk selv! Håper du kikker innom igjen!

    SvarSlett
  3. Vi har fått barnehageplass rett nede i gaten! Så da skal det kuttes seriøst ned på bilkjøring! Dessuten digger jeg å sykle, så dette blir bra!:-)

    SvarSlett
  4. Det ligger også en artikkel med en liten videosnutt på Vi i villa om dette med økonomisk kjøring. Se her: http://www.viivilla.no/webtv/smart-forbruker/kjor-okonomisk.aspx?menu=&area=&noarea=0&category=&std=false

    SvarSlett
  5. Takk Sesselja! Veldig fin link! Anbefaler alle å klikke seg inn på den! Gubben og jeg har sittet og sett den, og han mente selv at det er slik han allerede kjører ;-) Jeg derimot har ikke kjørt slik før, det har vært litt mer Kristine Koht over min stil. Men nå kjører jeg smooth - og det er så gøy! Husker at rett etter at jeg fikk lappen, hadde jeg som mål for hver kjøretur at den skulle være "perfekt". Nå har jeg det på samme måte, hver tur KAN bli bedre, litt færre stopp, rulle, rulle, og så må maken lære meg hvordan man sjekker lufttrykket på dekkene. Det har jeg nemlig ikke gjort siden jeg kjørte opp som attenåring...

    SvarSlett