onsdag 3. februar 2010

Økologisk pakke på trappa

Japanske plommer i bløming på Finne.
Vår første dag som kunder hos Finnegarden! Finnegarden ligger på Voss, og er en av de første gårdene som begynte med økologisk gårdsdrift. Hvis du er pop i Bergen, abonnerer du på Finnegarden, og får en diger kasse med deilig frukt og grønt, pluss en del andre varer på døra hver 14. dag. Alle varene er økologiske, noen er produsert på Finne eller nærområdet, så det er delvis kortreist mat også! Utvalget er stort, og de kjøper inn fra andre steder hvis de ikke kan skaffe det selv. For en deilig følelse det er å tilby ungene sine en sprøytefri banan!

Det ble ganske dyrt. (Utbredt sannhet:økologisk betyr dyrere.) Nei, vent nå litt! La oss tenke oss om her... Til nå i mitt voksne liv har jeg handlet grønnsaker på autopilot - og for å være helt ærlig - ikke spesielt mye av det... Når jeg handlet tenkte jeg (nei - gjorde -er riktig ord...)følgende: "Brokkoli er sundt. Må vel ha en brokkoli.Og frukt. Epler er frukt. Det var frukten. Kålrot! Vi burde spise mer kålrot, hvorfor spiser vi ikke mer kålrot egentlig?" Så kom jeg hjem og la alt i kjøleskapet. Neste dag handlet jeg italiensk risotto fra Toro. Passet liksom ikke helt med brokkoli og kålrot til. Passet ikke til grøten eller pizzaen vi hadde dagen etter heller. Og epler...er liksom ikke vår greie det, med mindre de er i en kake. Og slik gikk dagene - ukene må jeg innrømme, og så gikk det i søpla. Nå bestiller jeg grønnsaker ut i fra en middagsplan. Denne middagsplanen revideres også etterhvert, slik at den faktisk passer til det jeg har i kjøleskapet. Nå hiver jeg bare avskjær - og fra i morgen av havner dette i komposten. I tillegg spiser vi nå bare kjøtt 2-3 ganger i uka, av og til mindre. Og grønnsaker er billigere enn kjøtt. Dessuten sparer denne leveransen oss for mange turer i butikken, som garantert hadde fristet oss til å putte mye tull og tøys i handlekurven som hverken planeten eller vi har godt av.
La oss si at det stod en dame i butikken og sa til meg;"Hei, smak på disse to kiwiene." Det gjør jeg jo gjerne."Er ikke den ene mye bedre på smak enn den andre?" Jo, det må jeg innrømme, faktisk ganske stor forskjell! "Den vasne, smakløse koster 1 kroner mindre, men du vil vel ha den gode?!" Selvfølgelig. Det er ikke tvil i min sjel. Kiwien fra Finnegarden er den beste kiwien jeg noensinne har smakt! Det var en ny smaksopplevelse rett og slett, og verdt hver eneste krone!

2 kommentarer:

  1. Grattis med ny blogg! Supert tema!
    Kjenner meg veldig igjen med at grønnsakene og frukten blir kjøpt inn med gode intensjoner, for så å bli liggende i kjøleskapet - og til slutt kastet. Sukk! Man kan da bare bli bedre ;-)

    SvarSlett
  2. Jeg er fremdeles i lykkerus over kassen fra Finnegarden. Frukten ligger fremme i skåler, kjøleskapet ser fristende ut, de nydligste eggene - brune med prikker! Lagde meg eggerøre med agurk til frokost - SÅÅÅ godt! Jeg er så imponert over kvaliteten på de økologiske varene jeg har kjøpt i det siste! Det må ligge mye pasjon bak produksjonen. Man satser nok ikke på økologisk mat for moro skyld! (Eller pengenes skyld...)

    SvarSlett